Sunday, April 26, 2015

Belgaum, India .

Assalammualaikum w.b.t

Allow me to introduce you to Belgaum, India please .

Jangan tanya kenapa tau. Sebab dah penat dah banyak kali orang asyik tanya belajar kat belgaum tu kat mana? Penat jugak nak menjawab dan meng-explain. Aku ni tak lah hebat pun geografi tapi tiba-tiba rasa macam aku arif tentang maps semua ni. Cehh berlagak la konon kan.

Reality nya aku sendiri pun taktau wujudnya tempat ni kat sini tau. Kalau aku tak masuk USM-KLE IMP ni memang aku takkan tahu pun. Jadi Alhamdullilah sebab mata dan pandangan aku semakin meluas sekarang walaupun ada sedikit (banyak) homesick.

Dulu aku taktau pun USM ni ada buat collaboration dengan KLE University untuk buat offshore programme. Pernah dengar je tapi tak berminat sebab jauh nau ke India kan. Dulu bajet anak kesayangan parents gittuuu.

Dulu aku pun noob, time nak pergi interview untu programme ni baru aku terkial kial car kat google maps semua. Siap cari airport ada tak yang berdekatan (journey 30min je dengan tambang 600 rupee satu auto dari hostel) tapi airport dia tak direct ke malaysia sbb dia operate flight ke chennai and belgaum je and few lagi tapi semua local je. Airport dia kecik, i mean sangat kecik sebab dia offer local flight je kot kan. 

Lepas dah cari kat google maps, aku sibuk baca kat website usm pasal usm-kle imp ni. Pasal hostel lah, facilities, campus and all. I have to say that I am impressed by reading it only tapi bila aku dah sampai sini pun aku still impress sebab bilik serupa hotel. Kat mana kau nak dapat hostel yang satu bilik memang fix maximum 2 orang siap ada bathroom, attached cupboard and study table pastu ada pantry cabinet kecik. Dah lah kati single bed yang ada kiri kanan side tables and cermin besar kat dinding yang kalau buat selfie memang lawa sebab head to toe boleh masuk.

Tak cukup dengan tu, aku google blog blog senior sini. Jumpa wey. Banyak gila senior ada blog rupanya. Aku baca satu satu post kat blog diorang sebab nak tahu sangat life kat Belgaum ni macam mana. Alhamdullilah takde lah hambar sangat walaupun at times akan rasa jugak hambar.

Tapi kalau kau jenis yang memang tak keluar makan kat kedai hari hari (sebab first year ada MESS) , takdelah kot kau rasa bosan. Disebabkan aku ni jenis yang suka sangat nak berjalan kehulur kehilir, aku dah bosan sikit la ngan kawasan ni. Tu yang aku try kurangkan jalan so that aku boleh lah jugak rindu sikit kawasan sini. 

Kedai makan aku tak berapa nak explore lagi lah sebab yang orang reccomend kat aku, semu aku dah pergi, yang lain-lain tu belum rasa nak try. Makanan tepi-tepi jalan ni diorang kata sedap je tapi aku yang bajet paranoid habis, taknak makan. Aku jenis memilih sangat sangat maaf lah korang. Lagi satu aku takut hygiene dia je. Jadi aku ambil langkah berjaga-jaga je kan.

Nanti aku sambung lagi cerita pasal kedai-kedai kat belgaum. Location kedai pun specific aku ingat tau nak membuktikan aku ni dah nak muntah dah berpusing pusing tempat yang sama. 

Okay bye  till next one!


No comments:

Post a Comment

Blog's Followers