Saturday, November 29, 2014

Braces Story

Assalammualaikum w.b.t

Hye everyone. Lama tak tulis blog and i missed it. Selalu bergetar jari nak tulis banyak-banyak. Busy kot. Eh tak pun sebenarnya. Banyak tidur je and I don't know why i am still tired!

Actually aku baru buat braces few weeks ago. 2 weeks ago? Kot lah.

First-first kena ambil x-ray gigi and stuff tu. Then doctor tu decide gigi mana nak cabut and berapa banyak nak kena cabut. Sedihnya aku kena cabut 4 gigi.

Proses cabut gigi
Since aku kena cabut 4 gigi, (2 atas kanan kiri dan 2 bawah kanan kiri jugak), doctor tu cabut sebelah kanan 2 gigi first then dekat seminggu lepas tu lagi 2 gigi kiri pulak. Sebenarnya tak sakit pun. Bagi aku lah. Maybe waktu dia inject anesthetic tu je kot yang sakit sebab hmm dia cucuk kat gusi kan. Part cabut gigi sampai tergoyang goyang kepala tu serious tak sakit!

Yang best lepas sejam cabut gigi, makan ice cream banyak banyak. gusi sejuk je then no more bleeding.
Don't worry bila takde bleeding dah, boleh je nak makan macam biasa. Awal-awal tu je solid food.

Pasang Brackets
Proses ni sangat tak sakit. Yang ni aku tak tipu. Memang tak sakit. Sebab dia tampal brackets tu dekat gigi je kan. Aku pilih yang transparent bracket sebab . . . taknak yang besi punya haha

Pasang wire
Proses ni sakit. Tapi sakit dia tak immediately dapat. Bila dia ikat wire tu, rasa ngilu and ketat je at first. The, bila dia pasang getah(band) tu, time tu sakit sebab besi tu tertarik. TAPI, sakit tu kejap je. Dinner malam tu aku siap makan nasi dengan ayam masak ginger tau. Waktu tu tak sakit.

Pastu, bangun tidur, sakit gigi tu dah datang. Rasa ngilu and nak gigit makanan susah. Even sekarang pun gigi depan aku tak kuat lagi nak gigit sebab gigi tu start moving lah kan. So aku makan kena carik makanan tu satu satu pastu gigit guna gigi belakang.

Sakit tu adalah dalam 3-4 hari but then it fades away.


Tu je kot. sebab belum banyak progression. 8hb dec ni follow up check up. Mari kita lihat apa development terbaru nanti.
Bab makan jangan risau, kalau gagahkan jugak nak makan sedap, boleh je sebenarnya. Tapi kalau bracket tercabut ke wire bengkok and such kena tanggung sendiri. Aku bedal je semua setakat ni.

Bubye!


No comments:

Post a Comment

Blog's Followers